ResipiMasakanKini - Biskut Bangkit

Bahan-bahan :
330 gm tepung ubi
4 helai daun pandan - potong kira-kira 3 inci panjang
30 gm shortening
130 gm gula aising
1 biji kuning telur gred A
130 ml santan pekat KARA
Secubit garam

Cara menyediakan :

1. Dalam kuali goreng tepung ubi dengan daun pandan dengan api kecil sehingga tepung ringan serta sedikit kuning dan daun pandan rangup. Nak lagi mudah bakar dalam oven dengan suhu 160 C selama 50 minit hingga 1 Jam. Buang daun pandan dan ayak tepung ke dalam mangkuk dan biarkan tepung betul-betul sejuk.
2. Pukul gula aising dan kuning telur dengan whisk sehingga ringan dan berkrim dan gula benar-benar sebati.
3. Tambah 100 ml santan dahulu dan pukul rata lagi.
4. Ayak tepung ubi ke dalam mangkuk adunan, tambahkan secubit garam dan perlahan-lahan menguli sehingga doh tidak melekat pada tangan, sambil menambah santan sedikit demi sedikit apabila perlu.
5. Tutup doh dengan kain lembap dan biarkan ia rehat selama kira-kira 30 minit.
6. taburkan sedikit tepung ubi dalam acuan kayu agar adunan tidak melekat. Ambil sedikit doh dan letakkan ia ke dalam acuan. Ratakan adunan serta tekan sedikit dan potong lebihan tepung dengan pisau.
7. Ketuk acuan perlahan-lahan atas kertas minyak hingga keluar adunan dan susun. Biskut bangkit tidak akan mengembang jadi boleh letak rapat sedikit.
8. Bakar dalam ketuhar bersuhu 170C selama kira-kira 20 - 25 minit.
9. Sejukkan 2 minit atas dulang dan pindahkan biskut atas rak dawai. Biarkan biskut sejuk sepenuhnya. Simpan dalam bekas bersih.


Nota: Jika tak pasti biskut sudah masak atau belum, bila makan seketul terasa basah-basah kat tengah biskut tu tandanya biskut belum cukup masak. Bakar lagi atau lebih mudah bakar hingga biskut ada sedikit warna kecoklatan yang menandakan biskut tu dah cukup masak.

Post a Comment

0 Comments