Lamb Shanks Citarasa Arab

Bahan-bahan: 
1 sudu makan minyak zaitun 
6 kambing Shanks
12 eschalots 
8 ulas bawang putih, dicincang
1 sudu teh jintan putih
1 kayu manis 
4 bunga lawang 
1 oren, semangat dikupas menjadi jalur 
2 sudu pes tomato 
3 sudu makan sirap pekat delima 
Stok ayam 1L 
6 kering pokok ara, 
separuh 200g moghrabieh (mutiara leanne) 
Badam semulajadi 30g, panggang 

Salad Orange:
2 oren 
1 lemon 
1/2 bawang merah 
50g zaitun Kalamata diadu, separuh 
2 sudu makan daun ketumbar 

Cara menyediakan:
1. Panaskan oven 160C. Panaskan minyak dalam periuk kaserol dengan api sederhana, Shanks kemudian coklat, dalam 2 kumpulan, selama 5 minit atau sehingga perangan seluruh. Diketepikan. 

2. Tambah eschalots, bawang putih, rempah dan semangat oren, dan kacau selama 5 minit atau sehingga eschalots adalah warna perang. Tambah pes tomato, sirap pekat delima, saham dan ara. Kembali kambing untuk basi, masak sehingga mendidih, kemudian tutup dengan tudung dan pemindahan ke oven. Masak selama 2 jam atau sehingga daging menarik dari tulang dengan mudah, masa akan bergantung kepada saiz Shanks. 

3. Setengah jam sebelum kambing dimasak, masak moghrabieh dalam periuk air masin mendidih selama 15 minit atau sehingga hampir tender. Longkang dan menyimpan panas. 

4. Sementara itu, bagi salad oren, oren dan limau segmen (lihat nota). Potong segmen pada separuh, letakkan dalam mangkuk, kemudian memerah jus lebih daripada membran. Bilas bawang di bawah air dan memerah kering. Tambah ke mangkuk dengan buah zaitun dan ketumbar, dan melambungkan untuk menggabungkan.

5. Skim lemak berlebihan daripada cecair memasak kaki, berselerak dengan badam, kemudian berkhidmat Shanks dan cecair dengan moghrabieh dan salad oren.

Post a Comment

0 Comments